Tillbaka efter ett uppehåll? | Proteinbolaget Magazine
Hem
Sök
Historik
Bonusar
Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Tillbaka till träningen

Nu börjar semestertiderna officiellt gå mot sitt slut och det är dags att ta sig tillbaka upp i vardagssadeln igen. Under semestern är det inte helt ovanligt att dina vardagsrutiner blir lite lidande (till viss del är det ju det semestern går ut på) och det är inte alltid lätt att hitta tillbaka igen. Men med rätt tänk och lite tips från oss hoppas vi att du ska hitta tillbaka till träningen igen! 



Var förberedd

Känns det segt att vara tillbaka i vardagen igen så finns det lite tips som kan underlätta träningen. Att vara förberedd på hur många (och vilka) dagar du tänkt träna är ett bra första steg. När du har träningen inplanerad brukar det vara lättare att hålla sig till den. Ett annat tips kan vara att ha träningsväskan färdigpackad och ett mellanmål förberett, det minskar risken för distraktioner.



Ta det lugnt

När du har tagit dig iväg till träningen är det dags för tipset som kan vara svårt för många att ta till sig - att ta det lugnt. Har du varit på semester i två veckor och inte tränat som vanligt kan det bli kämpigt att ge sig på samma vikter du lyfte eller hålla samma tempo som innan ditt uppehåll. Du kommer att göra större framsteg om du börjar på lägre vikter och jobbar dig tillbaka till samma vikt än om du börjar på samma vikt och försöker jobba dig uppåt. Du kommer inte behöva börja om på noll igen men var beredd på att ge det lite tid.





Var inte så hård mot dig själv

Börja med att skrota alla skuldkänslor! Det kommer inte att bli lättare att ta sig tillbaka till träningen om du ska brottas med skuldkänslor ovanpå att träningen (förmodligen) inte kommer att kännas likadan som innan uppehållet. Skippa höga förväntningar och lev i känslan av att äntligen vara igång igen.


Några snabba tips 

⚡️ Rensa ut röran

Har strandväskor och badkläder tagit över din garderob? Rensa igenom garderoben och sortera fram rätt kläder. Passa på att inventera lite och fräscha upp träningsväskan.

 

⚡️Aktivera en vän

Du är förmodligen inte ensam om att ha kommit ur dina rutiner den senaste tiden, därför är det ingen dålig idé att passa på att aktivera en kompis. Föreslå en power walk, en cykeltur eller ett träningspass tillsammans.

 

⚡️Hitta nya träningsformer

Kanske är det dags att prova något nytt efter sommaren? Många gym erbjuder gratis träningsveckor eller prova-på-pass. Utnyttja liknande erbjudanden och förhoppningsvis kanske du hittar någon ny träningsform, eller inser att du vill hålla dig till träningsformen du redan kör.

Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: X3Jz82 (motverkar spam)