Kolhydrater för träning – Köp kolhydratspulver här | Prisgaranti & Fri retur | Proteinbolaget
Logga in
Historik

Kolhydrater

Kolhydrater är ett antal näringsämnen som kommer från livsmedel med stärkelse, kostfiber och sockerarter. Du hittar mycket kolhydrater i till exempel pasta, potatis och mjöl. Kolhydrater ombildas till glykos i kroppen – något som både kroppen och hjärnan är i behov av. På Proteinbolaget kan du köpa kolhydratspulver och andra produkter med kolhydrater för att få mer energi. Läs mer
Kategorier
Filtrera / Sortera
35
Decemberkampanj
Self Omninutrition Just Carbs, 1 kg
Fler varianter
Vitargo Gel
Fler varianter
35
Decemberkampanj
Self Omninutrition Just Carbs, 2 kg
Fler varianter
35
Decemberkampanj
Self Omninutrition Just Carbs, 5 kg
Fler varianter
Vitargo +Electrolyte, 1 kg
Fler varianter
Vitargo Pure, 2 kg
Fler varianter
Vitargo +Electrolyte, 2 kg
Fler varianter
Vitargo Post, 2 kg
Fler varianter
51
Enervit Sport Pre Sport Gel, 45 g
Fler varianter
Vitargo Pure, 5 kg
Fler varianter
Artikel 28 av 69

Senast besökta produkter

Vad är kolhydrater?

Kolhydrater ingår i många olika livsmedel, inte bara pasta, potatis, ris och bröd. Du hittar dem även i grönsaker, baljväxter och frukt. Det går att dela upp kolhydraterna i snabba och långsamma.

  • Snabba kolhydrater – Tas upp snabbt av kroppen och räknas ofta som liter mer onyttiga. Exempel: godis, glass, läsk, pommes frites, vitt bröd etc.
  • Långsamma kolhydrater – Tas upp långsammare och gör dig mätt längre. Dessa är de bättre kolhydraterna såsom fullkornsris, bulgur, gröt etc.

Kolhydrater vid träning

Vid träning är kolhydrater mycket viktigt eftersom de förser dig rejält med energi. Om du vill få ut maxeffekt av träningen så behöver kroppen alltså kolhydraterna som bränsle och använda dem som energikälla. Det är speciellt viktigt att tillföra kolhydrater så att de blir muskelglykogen eftersom detta är direkt kopplat till individens prestationsförmåga.

Som vuxen bör hela hälften eller 60 % av hela ditt kostintag komma från kolhydrater. Cirka 300 gram av ditt dagliga kostintag bör komma från kolhydrater om du får i dig 2000 Kcal.

Rätt dos för högpresterande indrottare
Du som tränar flera pass i veckan bör äta cirka 5 gram kolhydrater per kg kroppsvikt per dag. Om du emellertid tränar mer än ett pass om dagen bör du äta upp till 10 gram kolhydrater per kg kroppsvikt om dagen. Dock gäller det att välja rätt kolhydrater, alltså helst de långsamma. Ät max 50 gram snabba kolhydrater om dagen.

Var noga med att äta tillräckligt med kolhydrater i din kost dagligen. Om du skulle behöva lite extra energi och glykos att tillföra kroppen har vi på Proteinbolaget många produkter som passar alla, från motionärer till högpresterande atleter.
1  2  3  Nästa »