Veganska aminosyror – Aminosyror för vegan | Proteinbolaget
Logga in
Historik

Veganska aminosyror

De små byggstenarna i form av aminosyror gör att vår kropp repareras och håller sig frisk. Deras sammansatta kedjor bildar proteiner som är livsviktiga för oss. Du som är vegan vill förmodligen också använda dig av veganska kosttillskott och aminosyror. Här på Proteinbolaget hittar du produkter i stort urval med veganskt BCAA och EAA. Läs mer
Kategorier
Filtrera / Sortera
Artikel 16 av 16

Senast besökta produkter

Veganskt BCAA och EAA – vad är det?

När man talar om aminosyror lär BCAA och EAA komma upp relativt snabbt i samtalet. EAA (essential amino acids eller essentiella aminosyror på svenska) är bra för dig som strävar efter att bygga muskler, stärka immunförsvaret och samtidigt säkerställa att få i sig de viktiga aminosyrorna på daglig basis. De måste komma från kosten då vi inte producerar dem själva.

BCAA (Branched-chain amino acids eller grenade aminosyror på svenska) innehåller tre framställda aminosyror L-leucin, L-isoleucin och L-valin, som kroppen inte kan producera själv utan måste få i sig via kost och tillskott. Dessa är också riktiga kämpar vad gäller att bygga muskler och förhindra nedbrytning av muskelmassan.

  • I Proteinbolagets sortiment hittar du aminosyror för vegan som är framställda ur icke-animaliska proteinkällor.

BCAA och EAA i en mix

BCAA-tillskott finns även tillsammans med EAA-tillskott och förser dig således med ett komplett gäng av aminosyror helt utan animaliska ämnen. Därför är dessa veganska aminosyror en tillgång både för dig som tränar mycket och för dig som inte får i dig protein genom kött, fisk och ägg. Tillskottet ger dig en rejäl boost!

Några tips att ta med dig!

  • En del väljer välja att ta det ena eller det andra eftersom veganskt BCAA ibland kan tas upp lättare av kroppen då det bara innehåller tre aminosyror – istället för att behöva konkurrera med de övriga. Det som känns bäst för dig beror givetvis på dina mål, men i allmänhet fungerar båda tillskotten lika bra.

  • Tänk även på att inta veganska aminosyror på rätt sätt, helst inte i samband med måltider eftersom upptaget kan störas med andra livsmedel, speciellt de proteinrika som bönor, linser och kikärtor.

  • Vissa personer använder EAA under diet-tider medan BCAA kan fungera bättre under hårda träningsperioder. Dock har båda muskelbyggande effekter och är en bra hjälp vid dieter för att bibehålla muskelmassan.