Vad är skillnaden mellan BCAA och EAA? | Proteinbolaget Magazine
Hem
Sök
Historik
Bonusar
Här hittar du ny inspiration varje vecka!

BCAA eller EAA?


Lite kort om aminosyror

Aminosyror refereras ofta till som musklernas byggstenar, specifikt EAA och BCAA. Det finns två huvudgrupper: essentiella aminosyror och icke-essentiella aminosyror. Essentiella aminosyror kan inte tillverkas i kroppen, utan måste konsumeras via kost eller kosttillskott. Icke-essentiella aminosyror fungerar tvärtom, dessa aminosyror kan kroppen tillverka på egen hand vid behov.

Vill du läsa mer om aminosyror har vi tidigare skrivit en artikel om det.

EAA - den vanligaste förkortningen på Essential Amino Acids. EAA består av aminosyrorna leucin, lysin, fenylalanin, treonin, valin, histidin, isoleucin, tryptofan och methionine.

BCAA - den vanligaste förkortningen på Branched Chain Amino Acids. BCAA består av aminosyrorna leucin, isoleucin, valin.


Vad är skillnaden mellan BCAA och EAA?

Så vad är egentligen skillnaden mellan BCAA och EAA? Båda två är ju aminosyror och fungerar i stort sätt likadant.

Det finns omkring hundratals aminosyror men endast 20 st som används som byggstenar för proteinerna i vår kropp. Så kallade icke-essentiella aminosyror kan kroppen tillverka på egen hand. Men resterande nio essentiella aminosyror kan kroppen däremot inte tillverka på egen hand.

Dessa nio essentiella aminosyror är dom som används i kosttillskottet EAA. Tre speciella aminosyror som utgör EAA är L-Leucin, L-Isoleucin och L-valin. Tre aminosyror som du säkert också känner igen som grenade aminosyror (BCAA). Det betyder alltså att vi får i oss EAA när vi dricker BCAA, vi får bara inte i oss alla nio aminosyror som utgör fullvärdig EAA.


Sammanfattning

Hänger du med? För att kunna stimulera proteinsyntesen måste vi få i oss alla aminosyror som ingår i EAA. Dricker du bara BCAA får du i dig tre aminosyror som ingår i EAA men saknar sex stycken som krävs för fullvärdigt EAA. Skillnaden på EAA och BCAA är också enligt många också en smaksak. En del tycker att EAA fungerar bättre och andra tycker att BCAA fungerar bättre.

  • Dricker du EAA får du i dig alla nio essentiella aminosyror som behövs för stimulera proteinsyntesen.

  • Dricker du BCAA får du i dig dom grenade aminosyrorna L-Leucin, L-Isoleucin och L-valin (som utgör tre av nio aminosyror i EAA).

  • Den aminosyra som står för den mest proteinsynteshöjande effekten är L-leucin och den finns i både EAA och BCAA.

Relaterade produkter
PB-8747
25
Gaam Week
GAAM Nutrition Candy Series EAA, 400 g
PB-2753
25
Gaam Week
GAAM Nutrition EAA, 400 g
PB-1661
25
Gaam Week
GAAM Nutrition BCAA 6:1:1, 400 g
PB-5851
25
Gaam Week
Kampanj
GAAM Nutrition Candy Series BCAA, 400 g
Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: 7GmF5d (motverkar spam)
Mer från Tips & råd
Vi välkomnar NAIA*!

Vi välkomnar NAIA*!

2019-10-22
Hur står man ut när marknaden för energi- och funktionsdrycker aldrig varit större? I den här artikeln informerar vi om NAIA*, nästa generations energidryck som tror sig veta precis hur.
Läs mer
Ännu en favorit med smak av päron!

Ännu en favorit med smak av päron!

2019-10-16
I den här artikeln välkomnar vi BCAA Drink Pear genom att uppmärksamma några andra päronfavoriter. Helt pearfect för dig som gillar päron!
Läs mer
BCAA eller EAA?

BCAA eller EAA?

2019-10-09
Vad är egentligen skillnaden mellan BCAA och EAA? Det är en fråga som dyker upp till och från som vi besvarar i veckans artikel!
Läs mer
Celsius lanserar årets Winter Edition!

Celsius lanserar årets Winter Edition!

2019-09-30
Ladda upp inför vintern tillsammans med Celsius Frozen Berry - 2019 Winter Edition. Vi har provsmakat den och är helt klart nöjda med den nya smaken!
Läs mer
D-vitaminets dag!

D-vitaminets dag!

2019-09-23
Idag är det den 23 september och det betyder två saker: D-vitaminets dag och höstdagsjämning! I samband med att vi går mot mörkare tider är det extra viktigt att komma ihåg att tillgodose behovet av D-vitamin!
Läs mer