Välj rätt aminosyra för din träning! | Proteinbolaget Magazine
Hem
Sök
Historik
Bonusar
Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Välj rätt aminosyra!

Vi känner att det är dags att go back to the basics. Därför tänkte vi damma av dina kunskaper (eller ge dig helt nya kunskaper) om aminosyror. I den här artikeln ska vi sammanfatta hur du väljer rätt aminosyror för din träning. Häng med!



Aminosyror för muskeluppbyggnaden


BCAA

BCAA, eller Branched Chained Amino Acids, består av de tre grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin. Dessa tre spelar en stor roll i kroppens uppbyggande av proteiner. Därför är det vanligt att använda sig av BCAA under en diet för att förhindra nedbrytningen av musklerna utan att få i sig onödiga kalorier.

Funkar bäst: innan, under efter träning.

EAA

EAA, eller Essential Amino Acids, består av alla essentiella aminosyror. Att dom är essentiella betyder att du behöver dom men din kropp kan inte tillverka dom på egen hand. Dessa aminosyror är viktiga för för proteinsyntesen och muskeluppbyggnaden. EAA blir tillgängligt för dina muskler att använda sig av på bara några minuter efter intag.

Funkar bäst: innan, under och efter träning.


Glutamin

Glutamin är den aminosyra som omsätts mest och snabbast av alla aminosyror som finns i kroppen. Det är ett populärt hos många som styrketränar tack vare inverkan den har på muskeltillväxten. När du belastar din kropp under hårdträning eller diet är det schysst att säkra upp behovet av glutamin i förebyggande syfte.
Funkar bäst: Efter träning och vid sänggående




Prestation


Beta-alanin

Beta-alanin är en aminosyra som sägs kunna upprätthålla nivåerna av karnosin i musklerna. Karnosin är ett ämne som hjälper till att hålla mjölksyran borta från musklerna under ett träningspass. När du intar beta-alanin så tas det upp av kroppen och går ut i blodet. När det slutligen kommer fram till dina muskler börjar det tillsammans med histidin bilda karnosin som minskar samlingar av mjölksyra i musklerna under träning. Du hittar vanligtvis beta-alanin i PWO-produkter.

Funkar bäst: innan träning.


Arginin och Citrullin

Arginin och citrulin är aminosyror som båda är förstadium till bildandet av kväveoxid, eller rättare sagt omvandlas citrullin till arginin som i sin tur är förstadiet till kväveoxid. Kväveoxid hjälper bland annat till med att öka produktionen av kväveoxid som i sin tur hjälper till med att vidga blodkärlen så att dina muskler får mer syre och du känner av pumpen mer. Du hittar vanligtvis arginin och citrullin i PWO-produkter.

Funkar bäst: innan träning.


Taurin

Taurin är en icke-essentiell aminosyra som finns i dina muskler och vävnader. Det tros ha egenskaper som en antioxidant och skyddar cellerna från oxidativ stress. Mest känd på senare tid har Taurin blivit som ingrediens i energidryck och tillsammans med koffein tros Taurin ha en energihöjande effekt.

Funkar bäst: när som helst under dagen.




Förbränning


Karnitin

Karnitin är en aminosyra som hjälper kroppen omvandla fett till energi genom att transportera fettet till mitokondrierna, även känt som cellernas kraftverk. Det är i cellernas kraftverk där förbränningen sker. Saknar du karnitin finns det inget som transporterar fettet till mitokondrierna och det blir istället kvar runt cellerna. Du hittar vanligtvis karnitin i fettförbrännare.

Funkar bäst: innan träning.



Hormoner


Tyrosin

Tyrosin är en icke-essentiell aminosyra som ingår i uppbyggnaden av protein. kroppen kan producera tyrosin på egen hand, men i väldigt små mängder. I kroppen används tyrosin främst vid bildningen av hormoner som ingår i hjärnans belöningssystem, som till exempel dopamin och adrenalin.

Funkar bäst: innan träning eller måltid.


DAA

DAA står för D-Aspartic Acid, eller D-asparaginsyra. Det är en aminosyra som tros spela en roll i produktionen av hormonerna GH och IGF-1. Det är hormoner som kan ha betydelse för din återhämtning och reparationen av dina muskler. Du hittar vanligtvis DAA i produkter med syftet att öka återhämtningen och muskeltillväxten.

Funkar bäst: Se individuell produkts doseringsförslag.

Då har vi lite kort gått igenom några användbara aminosyror som kan hjälpa dig ta din träning till nästa nivå. Doseringsförslagen vi har skrivit med är bara en riktlinje, du ska alltid utgå från individuell produkts doseringsförslag. Lycka till med träningen!

Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: QFvDHZ (motverkar spam)
Vad är aspartam?

Vad är aspartam?

2020-01-28
Lär dig mer om sötningsmedlet aspartam och huruvida det är bra eller dåligt och hur aspartam påverkar kroppen. Lär dig allt hos Proteinbolaget!
Läs mer
Vad använder man Omega-3 till?

Vad använder man Omega-3 till?

2019-12-05
Fleromättade fetter är livsnödiga för oss människor och våran kropp kan inte själv tillverka dem utan vi behöver få i oss det via maten.
Läs mer
Allt om Magnesium

Allt om Magnesium

2019-12-05
Magnesium är ett mineral och ett nödvändigt ämne som har ett stort inflytande för flera funktioner i kroppen. Vi behöver det för att våra muskler och nerver ska fungera, för att generna ska bildas på ett korrekt sätt samt för att vår energiomsättning ska fungera normalt.
Läs mer
Välj rätt vitaminer i höst!

Välj rätt vitaminer i höst!

2019-09-18
I samband med att temperaturen sjunker och mörkret smyger sig på så ökar risken för förkylningar och kronisk trötthet. Men med rätt vitaminer och mineraler kan du förebygga tröttheten och stärka ditt immunförsvar!
Läs mer