Proteinbolaget Magazine
Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Träningspepp eller träningshets?

Har träning blivit populärt i samband med sociala medier eller har sociala medier blivit populärt i samband med träning? Vår röst ligger på det första alternativet. Till viss del har vi nog Instagram att tacka för att träning blivit så uppmärksammat i dagens samhälle. Det är lättare än någonsin att scrolla genom sitt flöde och hitta inspiration, recept, kosttillskott och förslag på workouts.

Men precis som med allt annat finns det en baksida. Enligt en enkät som genomförts på ungdomar i åldrarna 12 - 16 känner sig många misslyckade i samband med sociala medier (Länsförsäkringar & MissLyckad, 2018). En av fem killar och tjejer upplever att de får sämre självkänsla ju mer tid dom spenderar på sociala medier. En bidragande orsak till detta är alla “perfekta kroppar” som vi ständigt exponeras för. Närmare hälften av tjejerna i undersökningen upplever att sociala medier gör att dom inte känner sig nöjda med sina kroppar trots vetskapen om att bilder ofta är manipulerade på något sätt.






Vad kan du göra?

Nu kanske du tycker att det låter som att sociala medier bara bidrar till dålig stämning och dåligt självförtroende. Så är det självklart inte men det känns aktuellt att lyfta att det faktiskt har en negativ påverkan på många. Med det sagt vill vi ge dig några tips på hur du kan använda sociala medier för att minska det negativa och öka det positiva.


Tips 1: Undvik dom som bluffar

Låt dig inte luras av konton som har många följare. Ett högt följarantal är nödvändigtvis inte lika med att en person är en utbildad PT eller vet allt om träning och hälsa. Självklart finns det undantag. Instagram översvämmas av riktiga dietister, personliga tränare och stjärnatleter men det är långt ifrån alla som har den kollen på riktigt.

Vem som helst kan framställa sig som ett proffs och ge råd om träning, hälsa eller kosttillskott utan någon som helst bakgrund eller fakta. Var kritisk och vänd dig istället till dom som faktiskt har koll. Som vi på Proteinbolaget. Hitta personer som har fakta för sina påståenden och avfölj alla som snackar skit. 


Tips 2: Följ dom som inspirerar dig

Ta kontroll över ditt flöde. Se till att tiden du spenderar på sociala medier fylls av personer som du genuint känner inspirerar och motiverar dig. Du har ingen skyldighet att följa någon, även om det är personer du känner.

Det här tipset kan vara lättare sagt än gjort men försök att rensa. Det kommer att kännas bättre när din tid på sociala medier inte ger dig prestationsångest eller dålig självkänsla. Hitta konton som får dig att må bra och följ dom istället!


Tips 3: Påminn dig själv om att det inte är på riktigt

Det låter kanske självklart, men det är värt att påpeka att bilder du ser på sociala medier inte visar upp en rättvis bild av en persons liv. Precis som du själv förmodligen inte delar med dig av allt som händer i ditt liv. Det är strategiskt utvalda bilder med avsikt att visa upp en viss livsstil. Det säger egentligen ingenting om hur personen bakom kontot lever sitt liv i allmänhet.

Värt att nämna är också att det inte är något fel med att vilja visa upp en bild av sin livsstil. En del personer lever och andas fitness och lägger upp bilder därefter. Att vilja ha många följare och ett fint flöde gör dig självklart inte till en dålig person. Alla är fria att lägga ut vad dom vill och visa upp sin livsstil, vi säger ingenting annat. 


Tips 4: Logga ut

Ibland kan det bli för mycket av det goda (och det dåliga). En dålig ovana som många har är att vända sig till sociala medier så fort man upplever att det inte finns någonting annat att göra. Skulle all dötid som spenderas på sociala medier slås ihop skulle man nog behöva skämmas lite och tänka på vad man skulle kunna gjort med den tiden istället… Blivit bäst på marklyft kanske?

Bestäm dig för att ha en timme fri från sociala medier varje kväll. Lägg den tiden på att göra någonting annat, ta en promenad, läs en bok eller se ikapp din favoritserie. Välj själv vad du vill göra men se till att du är mobilfri under den tiden.


Det är inte bara negativt

Låt oss ta Instagram som exempel. Instagram i sig är inte ett dåligt verktyg och borde inte förknippas med negativitet. Som vi nämnde i början är nog Instagram en stor anledning till att träning blivit så populärt, och ingen är gladare än vi för det. Det ger oss också en chans att del av nyttiga recept, effektiva övningar och bli en del av ett community. Det kan också på många sätt vara en tillgång för den som vill lära sig mer om träning.

Men det går som sagt inte att förneka att det också finns en negativ sida, men det har vi skrivit om nog nu. Är du en person som påverkas av träningshetsen på sociala medier så hoppas vi att dom här tipsen kan hjälpa dig att få en positivare och hälsosammare relation till sociala medier. Är du å andra sidan en person som inte påverkas av träningshetsen på sociala medier så hoppas vi att du kan ta till dig av den här artikeln ändå.

Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: sB6hGh (motverkar spam)
Mer från Träning & hälsa
Hur du springer snabbare - PT-Hedda ger sina bästa tips

Hur du springer snabbare - PT-Hedda ger sina bästa tips

2024-05-27
Att springa snabbare handlar inte bara om att öka tempot utan även om att träna smart, bygga styrka och förbättra sin löpteknik för att öka hastigheten och minska risken för skador. Här delar PT-Hedda med sig av sina bästa tips för att få dig att springa snabbare och starkare.
Läs mer
Så anpassar du din träning för kvinnokroppens cykel - Experttips från PT-Hedda

Så anpassar du din träning för kvinnokroppens cykel - Experttips från PT-Hedda

2024-05-27
Att träna under och efter graviditet samt träning kopplat till menscykeln och besvär som PMS kan vara utmanande. Du kanske känner igen dig i att du inte kan genomföra samma övningar eller att prestationen sviktar. I denna artikel guidar PT-Hedda dig genom de olika stadierna av kvinnans cykel, med tips på hur du bäst anpassar din träning under varje fas.
Läs mer
Hur du väljer rätt multivitamin

Hur du väljer rätt multivitamin

2024-04-10
I dagens hektiska samhälle kan det vara utmanande att hålla sig hälsosam med rätt näring. Premissen för multivitamin är enkel. Det är ett kosttillskott som kombinerar all den extra näring du behöver i en enda, praktisk daglig dos. Så - varför är det så svårt att välja rätt? Här guidar vi dig igenom djungeln av multivitamintillskott och förklarar mer om dess roll.
Läs mer
PWO - Allt du behöver veta för att maximera din träning

PWO - Allt du behöver veta för att maximera din träning

2024-01-24
Oavsett om du funderar på att ta PWO - eller är lite mer erfaren - hittar du här allt du behöver veta om PWO. Överträffar dessa koffeinberikade tillskott verkligen en kopp kaffe, eller är de bara en marknadsföringsgimmick? Hur fungerar de, och är de säkra? Vi svarar på dessa frågor och mer.
Läs mer
Kasein eller vassle - Vilket protein är det bästa (och vad är skillnaderna)?

Kasein eller vassle - Vilket protein är det bästa (och vad är skillnaderna)?

2024-01-18
Letar du efter det ultimata svaret på "kasein eller vassle?" när det gäller ditt proteinval? Vi förstår förvirringen - båda dessa mjölkproteiner har sina unika fördelar, vilket gör valet ännu svårare. I denna guide kastar vi oss in i den stora debatten: kasein och vassle. Vi bryter ner det på ett enkelt och lättförståeligt sätt, vilket låter dig fokusera på det som verkligen betyder mest - att hitta den bästa versionen för din träningsresa!
Läs mer