Proteinbolaget Magazine

Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Hip thrusts – rumpans bästa övning

För att träna rumpan med hip thrusts ska du jobba mycket med höften. Visste du att våra höfter ofta är väldigt starka? Det är de! Därför kan du också lägga på en hel del vikt i just hip thrusts.


Vad är hip thrusts egentligen?

Hip thrust är en rörelse som tar fram rumpans muskler och hjälper till även på baksida lår och i bålen. Hip thrusts är en fantastisk övning som verkligen fokuserar på rumpan och musklerna runt omkring. Du kommer bygga upp en rumpa med fantastisk form som kommer göra sig snygg i alla kläder.

Känn dig stark med hip thrusts

Vanligtvis är vi ganska starka runt rumpan och speciellt när man utför hip thrusts. Det är verkligen en övning där du kan känna dig lite som Hulken och ösa på kilo efter kilo.

Hip thrusts – Sätt dig med ryggen mot en stol eller bänk, inte högre än dina axlar. Fötterna placerar du ungefär 30 centimeter framför rumpan. Med vikten över höfterna ska du nu trycka den uppåt tills din kropp blir rak från knäna till axlarna. Var inte rädd för att ta i ordentligt, men det kan vara en bra idé att lägga en handduk eller något annat lite mjukare mellan vikten och höfterna så att det inte känns obehagligt eller gör ont om du har många kilo på plats. När du har kroppen helt sträckt, försök att hålla vikten stilla på plats under ett par sekunder innan du långsamt och kontrollerat går tillbaka till utgångspositionen.

Övningen fokuserar på rumpan och baksidan av låren – känner du för mycket i någon annan muskelgrupp kan du prova att placera fötterna i en annan vinkel från knäna. Lycka till!

Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: X9ABUB (motverkar spam)
Mer från Träningsövningar
Effektiv träning med pull up bar

Effektiv träning med pull up bar

2021-07-16
Träna med pull up bar – här är övningarna du enkelt gör hemma. Vi ger dig tips på variationer så du får en stark överkropp. Läs mer här!
Läs mer
Pistol squat – svårt men effektivt

Pistol squat – svårt men effektivt

2021-07-16
Lär dig göra en pistol squat. Övningen är en enbensböj där du liknar en pistol i formen. Mycket effektiv benträning. Läs mer här!
Läs mer
Hip thrusts – rumpans bästa övning

Hip thrusts – rumpans bästa övning

2021-07-16
Få en snygg och vältränad rumpa med hip thrusts. Bygg upp din rumpa och få den snygga form du vill ha. Läs mer om övningen här!
Läs mer
Fokus på muskler med hantelrodd

Fokus på muskler med hantelrodd

2021-07-16
Fokusera på ryggen, hantelrodd gör du enkelt hemma. Vi berättar om stående och enhands och hur du gör det allra bäst. Läs mer här!
Läs mer