Allt om Magnesium
Hem
Sök
Historik
Bonusar
Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Allt om Magnesium



Vad är Magnesium bra för?

Magnesium är ett mineral och ett nödvändigt ämne som har ett stort inflytande för flera funktioner i kroppen. Vi behöver det för att våra muskler och nerver ska fungera, för att generna ska bildas på ett korrekt sätt samt för att vår energiomsättning ska fungera normalt. Kroppen kan inte själv producera magnesium, utan vi måste få i oss det via maten.

Magnesium behövs också för att vi ska kunna behålla ett starkt skelett samt för immunförsvaret. Kroppen använder magnesium bland annat för produktion av protein, omsättning av kalcium samt för en normal nerv- och muskelfunktion. I en vuxen människas kropp finns det ungefär 25 gram magnesium. 60% av magnesiumet i kroppen finns i skelettet, 39% i cellerna och 1% i blodet.

Magnesium i mat!

Vi får i oss magnesium främst genom att äta kött, fisk, skaldjur, baljväxter, bladgrönsaker och fullkornsprodukter. Vi får även i oss magnesium genom att dricka vatten, speciellt i kommuner med hårt vatten. Det är ytterst ovanligt att få magnesiumbrist, men det kan uppstå vid vissa sjukdomar eller vid kostrestriktion. Brist på magnesium kan bero på att man har fått i sig för lite magnesium genom kosten eller att man har ätit läkemedel som kan försämra magnesiumupptaget i tarmen.




Magnesium för bättre sömn!

Magnesiumbrist kan orsaka symtom från många olika organ eftersom magnesium medverkar i många olika processer i kroppen. Dock uppkommer symtomen sent i förloppet och några exempel på dessa symtom kan vara förvirring, trötthet, depression eller rytmrubbningar i hjärtat. Brist på magnesium kan också ge beteendestörningar och störningar i hjärtfunktionen samt ge hämmad tillväxt.

Det finns även en risk med att få i sig för mycket magnesium, men oftast är det ingen större risk att få i sig för mycket via kosten. Det skulle i så fall vara om du har fått i dig för mycket genom kosttillskott. Ett tecken på att kroppen har fått i sig för stor dos av magnesium är förekomst av diarréer. Andra symtom uppstår först vid väldigt höga intag. Forskning har visat att magnesium hjälper till att skydda mot eller minska risken för bland annat depression, cancer, diabetes typ 2, benskörhet, förhöjt blodtryck samt mot hjärt- och kärlsjukdomar. Magnesium kan även hjälpa tarmen och minska besvär med förstoppning, bidra till en bättre sömn samt verka muskelavslappnande.

Magnesium och D-vitamin!

Både magnesium och D vitamin är viktiga för oss och det är bra att ta dem tillsammans, så pass viktigt att vitamin D inte kan tas upp ordentligt i kroppen om man inte har tillräckligt med magnesium. Det finns studier som visar att om man får i sig för höga doser med D vitamin och inte har tillräckligt mycket magnesium kan fosfat- och kalciumnivåerna i kroppen öka. Detta beror på att magnesiumet används till att dessa ämnen ska kunna tas upp i skelettet, har då inte kroppen tillräckligt med magnesium finns det risk för förkalkning i blodkärlen. Kalciumet hamnar då i kärlväggarna istället för i skelettet. De personer med bra nivåer av magnesium behöver inte lika mycket tillskott av D vitamin för att uppnå en tillräckligt hög halt av vitaminen.
Relaterade produkter
PB-83424
33
GAAM Week
Majkampanjer
GAAM Nutrition Health Series Magnesium, 200 caps
PB-9190
33
GAAM Week
Majkampanjer
GAAM Nutrition Health Series Magnesium, 100 caps
PB-78429
33
Majkampanjer
GAAM Week
GAAM Nutrition Health Series Magnesium, 300 caps
Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: bdKApY (motverkar spam)
Förklaring av aerob och anaerob träning

Förklaring av aerob och anaerob träning

2020-04-27
Aerob och anaerob träning handlar om kroppens förmåga att ta hand om och utnyttja den energi som tillförs. Ibland kan det vara svårt att ha koll på vad som betyder vad och därför ska vi göra ett litet inlägg som förklarar skillnader och processer.
Läs mer
Tricepsövningar

Tricepsövningar

2020-03-27
Vill du öka muskelmassan på dina triceps så kan du läsa om triceps övningar hemma, på gym och med hantlar. Tips för alla nivåer.
Läs mer
Ta träningen från gymmet till hemmet!

Ta träningen från gymmet till hemmet!

2020-03-23
Hemmaträning är både enkelt och effektivt. Du behöver inte ha tillgång till ett gym eller avancerad träningsutrusning för att kunna träna hemma.
Läs mer