Proteinbolaget Magazine

Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Effektiv träning med pull up bar

Att träna med pull up bar är en idealisk träningsform för dig som vill träna hemma. En pull up bar tar minimalt med plats och övningarna går att variera för att få in så många muskelgrupper som möjligt. När du tränar styrka med pull up bar behöver du inga tunga vikter utan tränar med din egen kroppsvikt som motstånd.



Vad är en pull up bar?

En pull up bar fäster du enkelt hemma hos dig själv, i en dörröppning till exempel. Stången används för att styrketräna hemma på ett smidigt och effektivt sätt. Att fästa en pull up bar vid dörr och pull up vid vägg är mycket populärt.

Pull up bar – en blandning av teknik och styrka

Med hjälp av en pull up bar tränar du framför allt rygg och armar, men även bål och rumpa tränas beroende av vilka övningar du väljer att göra.

Bygg överkroppsstyrka med pull up bar hemma eller på gym

En pull up bar fäster du enkelt i en dörröppning, eller skruvar fast i väggen hemma och är ett fantastiskt träningsredskap! Att göra pull ups, eller chins som det också kallas, är ett väldigt effektivt sätt att få en stark överkropp. När du väl lärt dig att bemästra tekniken finns det få övningar som är bättre än just pull ups när det gäller styrketräning för överkroppen.

  • Klassiska pull ups – Ta tag i stången med axelbrett mellan händerna och dra dig upp så att din haka kommer i höjd med stången. Det låter enkelt, men är ganska svårt och många kommer att behöva öva mycket innan den första pull upsen sitter. Tänk på att aktivera ryggmusklerna mer än armarna till en början, det är ryggen som hjälper till mest när du gör pull ups.

  • Variera bredden på greppet – Ju bredare du håller på stången, desto fler av ryggens muskelgrupper involverar du. Variera bredden och prova dig fram. Du kan även testa att ha handflatorna vinklade mot dig när du drar dig upp för att få ännu mer träning för dina biceps.

Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: 43hKeR (motverkar spam)
Mer från Träningsövningar
Bygga muskler -  såhär gör du!

Bygga muskler - såhär gör du!

2022-03-17
Många som tränar på gym har som mål att bygga muskler - och att göra det snabbt. Här går vi igenom tips och trix på hur du på ett snabbt och effektivt sätt bygger muskler!
Läs mer
Magövning hemma

Magövning hemma

2022-03-10
Du behöver egentligen inte några fancy träningsredskap för att få en tonad mage eller magrutor. Läs mer om magövningar som du kan göra hemma här!
Läs mer
Så tränar du superset

Så tränar du superset

2021-09-23
Superset – två set av två olika övningar som både är tidsräddare och hjälper till att bygga styrka och öka din prestation. Läs mer här!
Läs mer
French press - Teknik och fördelar

French press - Teknik och fördelar

2021-09-23
Läs mer om French press, övningen som stärker din överkropp på ett bra sätt. Utför den med skivstång eller hantlar. Med båda armar eller en i taget.
Läs mer