Njut av påsken på rätt sätt!
Hem
Sök
Historik
Bonusar
Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Njut av påsken på rätt sätt!

Vårens godaste högtid är äntligen här! Givetvis snaskar vi om påsk. En festlig men för många utmanande högtid som kretsar kring mat och godis. Traditionell påskmat som ägg, knäckebröd, sill och lamm är bra mat. Den stora boven under påskhelgen är snarare godiset, chokladen och påsktårtan. Givetvis ska du få unna dig att njuta, oavsett om det är av ledigheten eller påskgodiset. Men det kan också vara strategiskt att ha en liten plan på hur du vill hantera påskens frestelser.



Vi lovade att dela med oss av lite tips och här kommer lite goda råd om hur du kan tänka under påskhelgen:

1. Påskplanering

Nyckeln till det mesta här i livet är planering, det gäller även när du står inför ett påskbord fullproppat med diverse godsaker. Självklart ska du unna dig en chokladhare eller en bit påsktårta om du vill - men undvik att det blir varje dag. Påsken sträcker sig över ett antal dagar så ett tips är att bestämma dig redan innan vilken/vilka dagar som du ska göra “undantag” på. Det kan till och med öka känslan av att njuta om man inte äter så mycket godis att man får ont i magen efteråt. Ibland kan några utvalda bitar slå att trycka i sig ett helt påskägg.

2. Glöm inte bort dina rutiner

Påsken kan absolut vara ett tillfälle för lite extra lyx som sovmorgon eller en godare lunch. Men försök att komma ihåg att äta frukost, lunch, mellanmål och middag som vanligt. Genom att äta regelbundet undviker du att vara vrålhungrig när du väl sätter dig till bords.

3. Ta tillfället att motionera

Nu till vårt favorittips! Den bästa träningen är den som blir av. Utnyttja ledigheten och planera in lite träning. Oavsett om du vill gå till gymmet som vanligt eller om du hellre vill dansa runt elden, cykla till stan, gömma påskägg eller flyga till blåkulla. Huvudsaken är att du rör på dig! Förhoppningsvis blir det riktigt fint vårväder och du kan avnjuta en skön promenad ute i friska luften.


4. Påskbuffén

Nu till den efterlängtade påskbuffén. Ett smörgåsbord av möjligheter att äta sig proppmätt på. Men är det verkligen så man ska gå tillväga? Vid ett påskbord är ju smakupplevelsen mer värd än känslan att bli proppmätt. Att få äta lite av alla dina favoriträtter. Börja med att fylla tallriken med smakportioner av dina favoriträtter och grönsaker, då har du laddat upp med en riktigt bra bas för en behaglig upplevelse vid påskbuffén.

5. Vad har du i påskägget?

Påskägg ligger ju högt på listan över det som är roligt med påsken, men vad föredrar du helst i ditt ägg? Hoppas du på godis eller något mer medvetet? Ge bort (eller hoppas på att få) ett påskägg som innehåller biobiljetter, en bok, ett hopprep eller något annat praktiskt istället för godis.



Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: Qx6dec (motverkar spam)
Mer från Tips & råd
Vi välkomnar NAIA*!

Vi välkomnar NAIA*!

2019-10-22
Hur står man ut när marknaden för energi- och funktionsdrycker aldrig varit större? I den här artikeln informerar vi om NAIA*, nästa generations energidryck som tror sig veta precis hur.
Läs mer
Ännu en favorit med smak av päron!

Ännu en favorit med smak av päron!

2019-10-16
I den här artikeln välkomnar vi BCAA Drink Pear genom att uppmärksamma några andra päronfavoriter. Helt pearfect för dig som gillar päron!
Läs mer
BCAA eller EAA?

BCAA eller EAA?

2019-10-09
Vad är egentligen skillnaden mellan BCAA och EAA? Det är en fråga som dyker upp till och från som vi besvarar i veckans artikel!
Läs mer
Celsius lanserar årets Winter Edition!

Celsius lanserar årets Winter Edition!

2019-09-30
Ladda upp inför vintern tillsammans med Celsius Frozen Berry - 2019 Winter Edition. Vi har provsmakat den och är helt klart nöjda med den nya smaken!
Läs mer
D-vitaminets dag!

D-vitaminets dag!

2019-09-23
Idag är det den 23 september och det betyder två saker: D-vitaminets dag och höstdagsjämning! I samband med att vi går mot mörkare tider är det extra viktigt att komma ihåg att tillgodose behovet av D-vitamin!
Läs mer