Proteinbolaget Magazine

Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Så tränar du superset

Ett superset är helt enkelt en kombination av två olika övningar i ett och samma set. De anses tidseffektiva eftersom de har mycket liten eller ingen vila alls mellan övningarna. De är ofta smarta när du har bråttom, när gymmet snart ska stänga eller när du helt enkelt bara vill få träningen gjord.



Om du inte gillar att vila mellan övningar eftersom du kommer av dig eller blir rastlös, är superset den perfekta träningen för dig. Du tränar kort och gott olika muskelgrupper. Om du tränar fler än två övningar kallas det triset och vidare giant set.

Så går ett superset till

De flesta superset är uppbyggda som så att de har en basövning till följd av en mer isolerande övning, en så kallad isolationsövning. Låt säga att du börjar med bänkpress och gör över till flyes. Den övningen som utgör basen, i det här fallet bänkpress, gör du färre repetitioner. Istället lägger du fler reps på isolationsövningen, i detta fallet flyes.

Låt säga att du gör 8 reps av bänkpressen och 12 reps av flyes. Mellan övningarna sker ingen vila alls. Istället vilar du när du är helt klar med det första setet, ca 1 - 1,5 min.

Supersetet kan även vara en kombination av biceps-övning och triceps-träning. Du gör på samma sätt som ovan och vilar lite när du är klar.

Vilka muskelgrupper kan involveras?

Vid träning av superset kan du välja helt vilka muskelgrupper som ska tränas – det kan utgöra träning och olika övningar av samma muskelgrupp eller två helt olika muskelgrupper såsom bicepsträning och magövningar. Det är helt upp till dig!

Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: n6vFmc (motverkar spam)
Mer från Träningsövningar
Så tränar du superset

Så tränar du superset

2021-09-23
Superset – två set av två olika övningar som både är tidsräddare och hjälper till att bygga styrka och öka din prestation. Läs mer här!
Läs mer
French press - Teknik och fördelar

French press - Teknik och fördelar

2021-09-23
Läs mer om French press, övningen som stärker din överkropp på ett bra sätt. Utför den med skivstång eller hantlar. Med båda armar eller en i taget.
Läs mer
Effektiv träning med pull up bar

Effektiv träning med pull up bar

2021-07-16
Träna med pull up bar – här är övningarna du enkelt gör hemma. Vi ger dig tips på variationer så du får en stark överkropp. Läs mer här!
Läs mer
Pistol squat – svårt men effektivt

Pistol squat – svårt men effektivt

2021-07-16
Lär dig göra en pistol squat. Övningen är en enbensböj där du liknar en pistol i formen. Mycket effektiv benträning. Läs mer här!
Läs mer