Proteinbolaget Magazine

Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Rygglyft – så gör du

Rygglyft är en enkel övning som kan utföras utan redskap var du än befinner dig. Övningen stärker i huvudsak musklerna längs ryggraden, ger dig en snyggare hållning, förebygger smärtor i ländryggen och stärker dig inför annan träning. En riktigt bra övning, alltså!



Rygglyft – teknik

Se alltid till att värma upp ordentligt och att ha koll på tekniken innan du börjar göra rygglyft för att undvika att belasta ländryggen fel. Här går vi igenom tekniken för att du ska slippa skador och istället få bästa möjliga resultat av dina rygglyft!

1. Lägg dig på mage
Lägg dig på mage på en yogamatta. Benen ska vara höftbrett isär och tåspetsarna ska vara kvar i golvet under hela rygglyftet. Vila händerna lätt mot huvudet.

2. Höj överkroppen
Ta ett djupt andetag, spänn sätesmusklerna och höj överkroppen tills du känner att din ländrygg spänner sig. Tänk på att utföra rygglyftet på ett kontrollerat sätt för att övningen ska ta rätt och för att undvika skador.

3. Sänk överkroppen till ursprungspositionen
Sänk långsamt överkroppen tills du kommit tillbaka till ursprungspositionen.

4. Upprepa
Upprepa övningen. Det optimala intervallet anses ligga mellan 7–15 repetitioner.

Tips när du gör rygglyft

  • Håll en neutral ryggrad. Tänk på att spänna bålen genom hela rygglyftet för att försäkra dig om att du inte rundar ländryggen.

  • Spänn och dra in skulderbladen. Om dina axlar hamnar för långt fram när du gör rygglyft kan det i värsta fall leda till smärta i lede. För att undvika detta bör du alltid spänna och dra in skulderbladen medan du gör själva rygglyftet. Skulderbladen ska röra sig mot varandra på vägen upp och bort från varandra på vägen ned.

  • Håll huvud och nacke i ett neutralt läge. Tänk på att hålla huvud och nacke i ett neutralt läge med blicken riktat mot golvet när du gör rygglyft. Detta för att undvika att belasta ryggraden.

Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
1 Kommentar
#1
Ulrika Lannér
Bilden visar något annat än vad texten säger
Den 05 juni kl. 18:33
Skriv kommentar:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: wpbJCA (motverkar spam)
Mer från Träningsövningar
Tips på effektiva biceps-övningar

Tips på effektiva biceps-övningar

2021-06-04
Letar du efter tips på effektiva biceps övningar? Då har du kommit rätt! Här får du tips på bra biceps övningar att göra på gymmet och hemma. Läs mer här.
Läs mer
Triceps pushdown

Triceps pushdown

2021-06-04
Vill du få starkare triceps genom att lära dig hur du utför triceps pushdowns? Vi ger dig de bästa tipsen som gör dig till ett proffs på övningen!
Läs mer
Hantelpress: teknik och tips

Hantelpress: teknik och tips

2021-06-04
Vill du lära dig hur du gör en korrekt hantelpress för att kunna få optimala resultat av din träning och undvika skador? Här hittar du de bästa tipsen!
Läs mer
Rygglyft – så gör du

Rygglyft – så gör du

2021-06-04
Rygglyft är en enkel övning som snabbt stärker din rygg och ger dig en snyggare hållning. Kom igång redan idag med hjälp av vår guide till övningen!
Läs mer
Benpress – så gör du

Benpress – så gör du

2021-06-04
Benpress är riktigt bra benövning som passar de flesta. Här går vi igenom steg för steg hur du gör när du vill använda benpressen med optimal teknik!
Läs mer