Återhämtning och vila | Proteinbolaget Magazine
Hem
Sök
Historik
Bonusar
Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Dags för återhämtning!

Det pratas ofta om hur vi ska träna för bästa resultat men egentligen kanske vi borde prata mer om hur vi ska vila för bästa resultat. Det är trots allt vila och återhämtning som bygger upp starkare och friskare kroppar, i samband med träning såklart. 

Ät och drick

Se till att få i dig något att äta och dricka så snart du kan efter träningen. Vi förespråkar ju alltid något proteinrikt, speciellt om du tränar hårt och ofta. Det hjälper till att stoppa nedbrytningen av dina muskler och ditt immunförsvar.

Här är kosttillskott som proteinpulver ett populärt alternativ hos många. Det är ett enkelt och snabbt sätt att få i sig protein direkt efter träning utan att behöva springa hem och kasta sig in i köket och börja laga mat. Med proteinpulver kan du blanda en proteinshake när du är klar med träningen och hålla ditt proteinintag på en bra nivå tills du ska äta igen.



Sov ordentligt

Det är när du sover som det verkligen händer grejer i kroppen. Din kropp både bygger nya muskler och reparerar befintliga muskler som du tröttat ut genom din träning. Hur mycket sömn du behöver per natt är väldigt individuellt men man brukar räkna på att en vuxen person behöver cirka sju till åtta timmar.


Vilodagar

Debatten om vilodagar kan vara en het potatis. Det finns väl egentligen inget rätt eller fel när det kommer till hur ett upplägg med vilodagar ska se ut. Det är precis som sömn väldigt individuellt beroende på hur och varför du tränar.

Har du precis kommit igång med träningen kommer du förmodligen att behöva mer vila än en person som är igång ordentligt med sin träning. Är du äldre kan du också behöva lite mer återhämtning. Nya motionärer kan behöva tre till fyra vilodagar i veckan medan vana motionärer kanske bara behöver två vilodagar. Det allra viktigaste är såklart att vara uppmärksam på din kropps signaler och känna efter om du behöver vila eller inte. Lyssna alltid på din kropp!



Vi sammanfattar!

Att vila för bästa resultat är minst lika viktigt som att träna för bästa resultat. Medan du sover händer det grejer i kroppen som att nya muskler byggs och befintliga muskler repareras. Lyssna alltid på din kropps signaler i första hand!

  • Ät något proteinrikt och drick mycket efter träningen.
  • Sov ordentligt! En vuxen person behöver sju till åtta timmar per natt.
  • Skippa inte vilodagar!
  • En vilodag behöver inte vara helt passiv! Ta en promenad eller träna med lägre aktivitet än vanligt.

Relaterade produkter
PB-1533
19
Aprilkampanjer
GAAM Nutrition 100% Whey Premium, 1 kg
Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: TFeMGT (motverkar spam)
Ta träningen från gymmet till hemmet!

Ta träningen från gymmet till hemmet!

2020-03-23
Hemmaträning är både enkelt och effektivt. Du behöver inte ha tillgång till ett gym eller avancerad träningsutrusning för att kunna träna hemma.
Läs mer
Vad är aspartam?

Vad är aspartam?

2020-01-28
Lär dig mer om sötningsmedlet aspartam och huruvida det är bra eller dåligt och hur aspartam påverkar kroppen. Lär dig allt hos Proteinbolaget!
Läs mer
Vad använder man Omega-3 till?

Vad använder man Omega-3 till?

2019-12-05
Fleromättade fetter är livsnödiga för oss människor och våran kropp kan inte själv tillverka dem utan vi behöver få i oss det via maten.
Läs mer
Allt om Magnesium

Allt om Magnesium

2019-12-05
Magnesium är ett mineral och ett nödvändigt ämne som har ett stort inflytande för flera funktioner i kroppen. Vi behöver det för att våra muskler och nerver ska fungera, för att generna ska bildas på ett korrekt sätt samt för att vår energiomsättning ska fungera normalt.
Läs mer