Fakta om B12 brist och symptom – Proteinbolaget
Logga in
Historik
Här hittar du ny inspiration varje vecka!

B12 brist – Vad kan man göra?

Brist på B12 gör att kroppen tillverkar för få röda blodkroppar. Har du inte tillräckligt med B12 får du blodbrist, eller anemi som det också kallas. Problemet med B12 brist är att du trots en stark avsaknad av B12 ändå bara kan ha diffusa symptom. Det gör det ännu viktigare att vara vaksam. Läs mer om B12 brist och de olika symptomen här.



Den stigande B12 bristen – läs av symptomen

Till en början kan det vara svårt att avgöra om du lider av B12 brist, medan det med tiden blir allt allvarligare och B12 brist symptomen förvärras. Symptom att hålla ordentlig koll på om du misstänker en B12 brist är:

  • Trötthet och orkeslöshet
  • Yrsel och koncentrationssvårigheter
  • Du blir andfådd lättare
  • Du kan få hjärtklappning
  • Tungsveda och spruckna mungipor
  • Stickningar och domningar eftersom nervsystemet kan påverkas

B12 är ett vitamin som lagras i levern. Därmed kan de diffusa symtomen förklaras eftersom kroppen kan leva på underskottet som levern har, under en viss tid. Men när även underskottet är förbrukat kommer din brist att kännas av än mer.

Varför får man B12 brist?

Anledningarna bakom B12 brist eller blodbrist kan vara många. Är du vegan så är risken större eftersom det mesta B12 finns i animaliska produkter. Ofta är B12 brist också relaterad till järnbrist. Har du problem med upptagningsförmåga i mage och tarm så kan B12 också bli ett faktum. Ofta är då tarmens eller magsäckens slemhinnor i dåligt skick vilket är en bidragande faktor. En del personer som äter vissa syrnedsättande mediciner kan också få känna på hur det är att ha B12 brist. Orsaken kan alltså vara både klinisk och ha att göra med vilken diet eller kostvanor man har.

Ligger du i riskgruppen?

Vissa personer löper större risk att drabbas av B12 brist än andra.

  • Gravida
  • Veganer
  • Äldre personer
  • Glutenintoleranta och folk med Crohns sjukdom
  • Personer som opererat sitt mag- och tarmsystem

Det ska nämnas att de allra flesta får i sig tillräckligt med B12 från den vanliga kosten, men för den som antar att hen kan behöva ett tillskott, finns självfallet B12 kosttillskott att köpa. På Proteinbolaget kan du hitta ett flertal tillskott från ledande leverantörer.

Det finns även specifikt anpassade B12 kosttillskott som är framtagna för en viss riskgrupp som löper större risk att drabbas av andra brister också.

OBS! Om du ger dina barn vegansk kost är det mycket viktigt att komplettera med B12 tillskott.

B12 i livsmedel

Visst kan du få i dig B12 vitaminet också från växtrikets källor men det är främst i de animaliska produkterna som B12 existerar, till exempel kött, fisk, ägg, mjölk och ost. Havredryck och sojadryck är också berikade med B12, vilket är en tröst för många veganer, samt alger och spirulina.

Ta B12 brist på allvar!

Eftersom det kan ta ett tag att tillkännage B12 brist hos en person så väljer många att ignorera symtomen. Ta dock bristen på allvar då en grav B12 brist kan ge mycket negativa påföljder.

Relaterade produkter
35
Septemberkampanj
GAAM Health Series Vitamin B12, 270 caps
Fler varianter
GAAM
GAAM Health Series Vitamin B12, 270 caps
193 kr (297 kr)
25
Septemberkampanj
GAAM Health Series Vitamin B12, 90 caps
Fler varianter
GAAM Health Series
GAAM Health Series Vitamin B12, 90 caps
74 kr (99 kr)
30
Septemberkampanj
GAAM Health Series Vitamin B12, 180 caps
Fler varianter
GAAM
GAAM Health Series Vitamin B12, 180 caps
139 kr (198 kr)
Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: AAE3vK (motverkar spam)
B12 brist – Vad kan man göra?

B12 brist – Vad kan man göra?

2020-09-11
Lär dig mer om vad som händer om du får b12 brist och vilka symptom av b12 brist som uppkommer. Här får du fakta och tips!
Läs mer
Vad är MCT-olja?

Vad är MCT-olja?

2020-06-08
MCT är medellånga triglycerider som är en form av mättat fett. Dessa fettsyror kommer med många hälsofördelar och kan bidra till allt från att förbättra kognitiv funktion, öka energin och prestationen till bättre viktkontroll.
Läs mer