Träna och bygga bröstmuskler – Proteinbolaget
Logga in
Historik
Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Träna bröstmusklerna

Att få starkare och mer synliga bröstmuskler är populärt hos både män och kvinnor. Bröstmuskler kan tränas med både hantlar och skivstång eller ännu enklare – med armhävningar och chins. Läs mer om hur du kan bygga bröstmuskler och tona din anatomi.



Det finns olika träning för att bygga upp dina bröstmuskler och en rad övningar du kan göra både på gym och hemma. Här följer de vanligaste och mest kraftfulla.

Armhävningar

De hederliga armhävningarna är förmodligen en av de enklaste och bästa övningarna för att träna upp dina bröstmuskler. Du behöver varken utrustning eller vara på ett speciellt ställe, det räcker med att kliva ur sängen och göra övningen direkt på golvet.

Bänkpress och hantelpress

En bänkpress kan du enkelt installera hemma, annars är det förmodligen det första du kommer att lägga märke till om du går på gym. Både bänk- och hantelpress innebär att du ligger på rygg på en bänk med vardera ben på var sin sida. Sedan lyfter du skivstången eller hantlarna rakt upp ovanför ansiktet och sänker dem igen sakta och kontrollerat.

Tips! Du kan göra det lite svårare för dig genom att höja ryggstödet på bänken en smula och pressa utåt. Du kan även använda en pilatesboll för att träna balansen samtidigt som du bygger bröstmuskler. Lutande hantelpress eller bänkpress gör att du uppnår tuffare träning.

Träning av bröstmuskler på gym med maskin

Med maskiner och gymutrustning finns det massor av bröstövningar att utföra.

  • Kryssdrag – Ställ in kablarna i en så kallad kabeltrissa efter din storlek och dina viktpreferenser och dra armarna nedåt eller mot dig om du håller dem rakt utåt mot sidorna i axelhöjd. Huvudsaken är att du känner dragningen och att du får riktigt spända bröstmuskler. Tänk på att ha en lätt framåtlutning vid övningen.

  • Pec Deck – En typisk bröstövning som enbart görs i en speciell maskin på gym. Den här övningen ska enbart utföras i den här maskinen och inte med hantlar eftersom skaderisken är hög då.

  • Bröstpress i maskin – En övning som liknar lutande bänkpress men här används en maskin som skapar samma rörelse. Eftersom den här maskinen gör att det känns enklare att bygga bröstmuskler så bör du inte överträna eftersom du riskerar att skada dig.

Träna bröstmusklerna på rätt sätt

Om du vill ha rätt anatomi och riktigt snygga spända bröstmuskler (och det vill du nog) gäller det att träna muskulaturen i tre olika vinklar. övre, nedre och den mellersta delen. Det innebär att du bör variera rörelserna så att hela muskeln får arbeta. Du kan till exempel:

  • Använda ett smalare respektive ett bredare grepp om skivstången
  • Vinkla armarna nedåt respektive lite mer uppåt i axelhöjd
  • Använda lutande respektive rak bänkpress

Med rätt träning kommer du snart att få riktigt snygga och flexade bröstmuskler att visa upp!

Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: FK75GD (motverkar spam)
Träna bröstmusklerna

Träna bröstmusklerna

2021-03-19
Vill du ha en bättre anatomi tack vare mer bröstmuskler? Läs mer om träning av bröstmuskulaturen och vilka övningar som är bäst.
Läs mer
Bicepscurl

Bicepscurl

2021-03-19
Lär dig göra bicepscurl – den ultimata träningen för biceps. Bicepscurl går att göra med stång, med hantlar och i maskin på gym. Läs mer!
Läs mer
Shrugs

Shrugs

2021-02-09
Stärk både din hållning och skallens muskulatur med shrugs. Läs mer om hur övningen görs och vad du ska tänka på. Läs mer!
Läs mer
Squats

Squats

2021-02-09
Träna squats med vikt och få en mer tonad underkropp. Läs mer om hur man gör squats och vad det faktiskt är. Tips på övningar och misstag att undvika.
Läs mer
Armhävningar

Armhävningar

2021-01-26
Läs mer om armhävningar och vilka muskler och muskelgrupper som tränas vid armhävningar. Rätt teknik och olika varianter!
Läs mer