Proteinbolaget Magazine

Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Bra uppvärmning får dig att prestera bättre

Uppvärmning – är det verkligen nödvändigt? Ja! Att värma upp ordentligt är a och o när det kommer till träning. Är din kropp varm presterar du bättre, så enkelt är det. Det finns en anledning till att friidrottare värmer upp i upp till två timmar innan en prestation – kroppen presterar nämligen optimalt om den får chans att bli riktigt varm först.



Vad är uppvärmning?


Uppvärmning inför styrketräning gör du innan du sätter igång med styrketräningen du tänkt göra. Det ger kroppen an chans att bli varm och hinna vänja sig vid träning innan den ska prestera på absolut max. Detsamma gäller för uppvärmning vid löpning.

Uppvärmning – a och o vid träning

Du vet hur det kan vara – uppvärmning som tar tid och känns tråkig och det är lätt att den blir bortprioriterad i ivern att komma direkt till målet, styrketräningen du planerat. Men tänk om! Din prestation blir bättre och resultatet tydligare om du gör en riktigt bra och rolig uppvärmning innan ditt pass.

Prestera bättre med uppvärmning

Din kropp behöver lite tid på sig för att bli riktigt varm. Det går naturligtvis att löpa sig varm, antingen ute eller på ett löpband på gymmet – men även cykel och roddmaskin är bra sätt att sätta igång kroppen och mjuka upp lederna. Det finns rolig uppvärmning precis som det finns tråkig och det är naturligtvis alltid individuellt vad man tycker passar eller inte. En uppvärmning ska helst vara pulshöjande och hålla på i minst tio minuter.

  • Pulshöjande uppvärmning – Börja din uppvärmning med något som du får upp pulsen av – det kan vara uppvärmning inför löpning, cykling, rodd eller något annat. Är ni flera som ska träna ihop kan ni göra en rolig uppvärmning tillsammans. Men tänk på att inte gå ut för hårt, utan låt kroppen gradvis vänja sig vid ett bli varm och anstränga musklerna.
  • Aktivera muskelgrupperna – Ska du träna ben på gymmet? Se då till att aktivera de muskelgrupper du snart ska köra hårt på. Gör squats utan vikter, raka och sneda utfallssteg i lagom takt och med kontroll och tåhävningar för att sätta igång musklerna i hela benen inför träningen.
  • Stretching – För att knyta ihop uppvärmningen med resten av träningen är det en bra idé att stretcha emellan. Du behöver inte tänja musklerna i en evighet, speciellt inte om du ska styrketräna efteråt – då blir ofta muskelprestationen sämre. Men snabb stretching på de olika muskelgrupperna är perfekt innan resten av passet!


Roligare med uppvärmning ihop

Att värma upp ihop med dina träningskompisar gör uppvärmningen mycket roligare! Löp tillsammans i lagom tempo, turas om med att bestämma farten och ha roligt tillsammans. Även uppvärmning kan göras i intervallform, även om man ska passa sig för att inte komma upp för mycket i puls.

Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: D25TnH (motverkar spam)
Mer från Träningsövningar
Effektiv träning med pull up bar

Effektiv träning med pull up bar

2021-07-16
Träna med pull up bar – här är övningarna du enkelt gör hemma. Vi ger dig tips på variationer så du får en stark överkropp. Läs mer här!
Läs mer
Pistol squat – svårt men effektivt

Pistol squat – svårt men effektivt

2021-07-16
Lär dig göra en pistol squat. Övningen är en enbensböj där du liknar en pistol i formen. Mycket effektiv benträning. Läs mer här!
Läs mer
Hip thrusts – rumpans bästa övning

Hip thrusts – rumpans bästa övning

2021-07-16
Få en snygg och vältränad rumpa med hip thrusts. Bygg upp din rumpa och få den snygga form du vill ha. Läs mer om övningen här!
Läs mer
Fokus på muskler med hantelrodd

Fokus på muskler med hantelrodd

2021-07-16
Fokusera på ryggen, hantelrodd gör du enkelt hemma. Vi berättar om stående och enhands och hur du gör det allra bäst. Läs mer här!
Läs mer