Proteinbolaget Magazine

Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Bra uppvärmning får dig att prestera bättre

Uppvärmning – är det verkligen nödvändigt? Ja! Att värma upp ordentligt är a och o när det kommer till träning. Är din kropp varm presterar du bättre, så enkelt är det. Det finns en anledning till att friidrottare värmer upp i upp till två timmar innan en prestation – kroppen presterar nämligen optimalt om den får chans att bli riktigt varm först.



Vad är uppvärmning?


Uppvärmning inför styrketräning gör du innan du sätter igång med styrketräningen du tänkt göra. Det ger kroppen an chans att bli varm och hinna vänja sig vid träning innan den ska prestera på absolut max. Detsamma gäller för uppvärmning vid löpning.

Uppvärmning – a och o vid träning

Du vet hur det kan vara – uppvärmning som tar tid och känns tråkig och det är lätt att den blir bortprioriterad i ivern att komma direkt till målet, styrketräningen du planerat. Men tänk om! Din prestation blir bättre och resultatet tydligare om du gör en riktigt bra och rolig uppvärmning innan ditt pass.

Prestera bättre med uppvärmning

Din kropp behöver lite tid på sig för att bli riktigt varm. Det går naturligtvis att löpa sig varm, antingen ute eller på ett löpband på gymmet – men även cykel och roddmaskin är bra sätt att sätta igång kroppen och mjuka upp lederna. Det finns rolig uppvärmning precis som det finns tråkig och det är naturligtvis alltid individuellt vad man tycker passar eller inte. En uppvärmning ska helst vara pulshöjande och hålla på i minst tio minuter.

  • Pulshöjande uppvärmning – Börja din uppvärmning med något som du får upp pulsen av – det kan vara uppvärmning inför löpning, cykling, rodd eller något annat. Är ni flera som ska träna ihop kan ni göra en rolig uppvärmning tillsammans. Men tänk på att inte gå ut för hårt, utan låt kroppen gradvis vänja sig vid ett bli varm och anstränga musklerna.
  • Aktivera muskelgrupperna – Ska du träna ben på gymmet? Se då till att aktivera de muskelgrupper du snart ska köra hårt på. Gör squats utan vikter, raka och sneda utfallssteg i lagom takt och med kontroll och tåhävningar för att sätta igång musklerna i hela benen inför träningen.
  • Stretching – För att knyta ihop uppvärmningen med resten av träningen är det en bra idé att stretcha emellan. Du behöver inte tänja musklerna i en evighet, speciellt inte om du ska styrketräna efteråt – då blir ofta muskelprestationen sämre. Men snabb stretching på de olika muskelgrupperna är perfekt innan resten av passet!


Roligare med uppvärmning ihop

Att värma upp ihop med dina träningskompisar gör uppvärmningen mycket roligare! Löp tillsammans i lagom tempo, turas om med att bestämma farten och ha roligt tillsammans. Även uppvärmning kan göras i intervallform, även om man ska passa sig för att inte komma upp för mycket i puls.

Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: XWx3VC (motverkar spam)
Mer från Träningsövningar
Bygga muskler -  såhär gör du!

Bygga muskler - såhär gör du!

2022-03-17
Många som tränar på gym har som mål att bygga muskler - och att göra det snabbt. Här går vi igenom tips och trix på hur du på ett snabbt och effektivt sätt bygger muskler!
Läs mer
Magövning hemma

Magövning hemma

2022-03-10
Du behöver egentligen inte några fancy träningsredskap för att få en tonad mage eller magrutor. Läs mer om magövningar som du kan göra hemma här!
Läs mer
Så tränar du superset

Så tränar du superset

2021-09-23
Superset – två set av två olika övningar som både är tidsräddare och hjälper till att bygga styrka och öka din prestation. Läs mer här!
Läs mer
French press - Teknik och fördelar

French press - Teknik och fördelar

2021-09-23
Läs mer om French press, övningen som stärker din överkropp på ett bra sätt. Utför den med skivstång eller hantlar. Med båda armar eller en i taget.
Läs mer