Pang på rödbetsjuicen! | Proteinbolaget Magazine
Hem
Sök
Historik
Bonusar
Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Varför ska du dricka rödbetsjuice?



Varför ska man dricka rödbetsjuice?

Vi börjar enkelt med den vanliga frågan varför man ska dricka rödbetsjuice? Svaret är att man kan dricka rödbetsjuice av flera skäl. Rödbetan innehåller flera nyttiga ämnen, speciellt eftertraktade är rödbetans nitrater. Nitraterna är dock vattenlösliga och försvinner när du kokar rödbetan men behålls om du istället pressar, river eller rostar den i ugnen.

Nitratet bildar kväveoxid som har goda effekter på bland annat blodtryck, magslemhinnan och hjärt-och kärlhälsan. Det kan även påverka din prestationsförmåga och din ork vilket är gynnsamt för både motionärer och personer som av hälsoskäl har nedsatt träningsförmåga.


Hur mycket rödbetsjuice ska man dricka?

Dricker du rödbetsjuice av hälsoskäl, till exempel för att sänka blodtrycket, bör du hålla dig till cirka 1 - 2 dl om dagen. Ett tips för att få ut så mycket som möjligt av alla goda effekter ska du låta bli att skölja munnen med bakteriedödande medel eller spotta för mycket eftersom det är mycket goda munbakterier inblandade.

Dricker du å andra sidan rödbetsjuice för att öka din prestationsförmåga är den rekomenderade mängden du bör få i dig 5 dl okoncentrerad rödbetsjuice eller motsvarande mängd rödbetskoncentrat 2 - 3 timmar före träning/tävling.

Dricker du stora mängder rödbetsjuice för att förbättra din prestation rekommenderar vi att du gör uppehåll emellanåt för att effekten inte ska avta, vilket den kan göra efter cirka två veckors regelbunden användning. 




Anledningar till att dricka rödbetsjuice


1. Sänkt blodtryck

Rödbetan är som sagt väldigt rik på nitrat som kroppen förvandlar till kväveoxid. Kväveoxid vidgar blodkärlen och ser till att tillförseln av syrerikt blod ökar. Cirkulationen blir bättre och ditt blodtryck blir lägre.


2. Minskad risk för hjärtsjukdom

Förutom nitrat innehåller rödbetan mycket alkaloider och folsyra. Tillsammans bidrar dom till att sänka homocysteinnivåerna i din kropp. För dig som inte vet kan höga nivåer av homocystein ökar risken för hjärt-och kärlsjukdomar.


3. Bättre uthållighet

Som vi nämnt tidigare kan rödbetan hjälpa dig att prestera bättre. Den höga halten nitrat är inte bara bra för blodtrycket utan också för blodcirkulationen. Med ökad tillförsel av syrerikt blod blir dina muskler mer uthålliga och du kan orka lite till.


4. Bra för magen

Det är ingen hemlighet att vi behöver gå på toa regelbundet för att må bra. För att din mage ska fungera som den ska behöver du fiberrik mat som rödbetor. Förutom att rödbetsjuice minskar risken för magproblem som magsår kan det också minska risken för förstoppning och inflammerade tarmfickor. Det har också visat sig att rödbetan kan vara bra för matsmältningen.

Värt att nämna är att rödbetsjuice har en tendens att färga av sig. Så om du skulle upptäcka att ditt kiss helt plötsligt är rödbetsrött så är det normalt, så länge det är på grund av rödbetsjuicen. 


Pang på rödbetan!

Sammanfattningsvis så är rödbetan mer än bara ett omtyckt tillbehör till olika maträtter. Det finns många fördelar med att njuta av rödbetan i pressad form och det är definitivt dags att du börjar ta del av dom!

Omnämnda Produkter
PB-6949-1
HealthyCo ECO Juice 1 l, Beetroot
PB-38752
RÅ Rödbetskoncentrat Shot, 70 ml
Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: ycuPfe (motverkar spam)