Proteinbolaget Magazine

Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Få en hållbar och hälsosam viktminskning med dessa knep

Jag vill gå ner i vikt! Hur många gånger har man inte sagt det till sig själv? Genom att förbränna mer kalorier än du gör av med uppnår du en viktminskning. Ofta vill man ha en viktminskning snabbt men om du inte ser upp så behåller du inte den nya vikten om det går alldeles för fort. Med rätt kost, träning och ibland också lite hjälp på traven med tabletter för viktminskning, kan du nå din idealvikt och behålla den.
 

Rätt diet för viktminskning under din viktresa

Äter du rätt och samtidigt motionerar kommer du uppnå din viktminskning snabbare. Protein är perfekt när du vill gå ner i vikt, eftersom det snabbar på energiförbrukningen och ökar din mättnadskänsla. Drick också många varma och kalorifattiga drycker som kaffe och te. Ät mycket grönsaker fulla med fibrer som gör dig mätt länge, som också är bra för din mage och som kryllar av vitaminer.

Tabletter för viktminskning, rätt eller fel?

Om du väljer att ta tabletter för viktminskning måste du ta dem med måtta. Missbruka inte tabletter eller bantningspiller som de också kallas. Vissa tabletter kan köpas receptfritt och handlar mer om att öka mättnadskänslan, andra är receptbelagda av din läkare. För det senare måste du verkligen ha behov av att gå ner i vikt för att få dessa utskrivna.

Ersätt aldrig kost med bantningspiller, ät hellre rätt och träna mer. Tänk på att även få i dig vitaminer och mineraler i samband med viktnedgång – såsom zink, magnesium, kalcium och järn. Då skyddar du kroppen mot förlust av dessa när du tränar extra hårt och får i dig mindre mat under din diet. Ett annat bra sätt, istället för att ta viktminskningstabletter, kan vara att välja ett kosttillskott med protein. Det ökar din mättnadskänsla och hjälper kroppen att bygga muskler så att du samtidigt som du går ner i vikt, bygger upp din drömfigur.

Daglig motion ökar förbränningen

Rör på dig varje dag, även om det så bara är att gå till jobbet istället för att ta bussen. Ta trapporna istället för hissen och se till att få så mycket daglig motion du bara kan. Därtill kan du lägga till en löprunda, ett gympass eller spela fotboll med kompisarna – det viktiga är inte vad du gör utan att du gör det.

Sätt upp ett viktminskningsprogram

Ett viktminskningsprogram kan vara en bra back-up och ett hjälpmedel under din viktresa. Sätt upp små delmål och ett slutmål. Gå inte ut för hårt i början, då riskerar du att tröttna snabbare.

Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: QhHegY (motverkar spam)
Mer från Tips & råd
Vägen tillbaka till rutiner och träning efter semestern

Vägen tillbaka till rutiner och träning efter semestern

2022-08-24
Nu börjar semestertiderna lida mot sitt slut och det kan kännas tungt att gå tillbaka till jobbet eller plugget. Det är helt okej! Vi vill dela med oss av lite tips för att hitta tillbaka till rutiner och träning efter en härlig sommar.
Läs mer
Kokosolja i håret och som hudvård

Kokosolja i håret och som hudvård

2022-03-29
Kokosoljan har många bra användningsområden, både till invärtes som utvärtes bruk. Här får du tips om hur du kan använda kokosolja på torrt hår och hud.
Läs mer
Tanka rätt energi inför Vasaloppet

Tanka rätt energi inför Vasaloppet

2022-02-18
Hur ska man tänka gällande energinivåer, kost och dippar under årets längsta och mest krävande skidlopp? Ladda och återhämta dig på rätt sätt.
Läs mer