Heltidsjobb, familj och träning
Hem
Sök
Visadeprodukter
Bonusar
Här hittar du ny inspiration varje vecka!

Heltidsjobb, familj och träning

Hur får man allt att gå ihop egentligen? Ibland kan det kännas som att timmarna på dygnet inte räcker till med allt som ska hinnas med. Vi har träffat Kassem, 34, som har ett heltidsjobb, familj och har som mål att träna varje dag. Han vet precis hur han får alla timmar att gå ihop utan att skapa stress.

På hyresrättsföreningen i Örebro träffar vi Kassem Hussein, 34. Han jobbar som gruppchef på Hyresrättsföreningens medlemscenter och har rollen som hälsoinspiratör.

— Mitt jobb handlar mycket om att sitta och stå framför datorn, det är ett stillasittande jobb. Jag är också hälsoinspiratör här i vår byggnad. Så det händer rätt ofta att vi försöker hitta på aktiviteter efter jobbet som lite yoga eller någon promenad. Sen brukar vi också ha fredagsfika här på jobbet där jag ofta bjuder på chips, godis och kakor, förklarar Kassem och skrattar lite.

Kassem bor i Karlskoga med sin fru, deras två söner och familjehunden Millie. Från Karlskoga till Örebro, där Kassem jobbar, är det ungefär 5 mil enkel väg.


Pendlar till jobbet

— Jag pendlar till jobbet varje morgon, och det är en bit. Som sagt så bor jag i Karlskoga men jobbar i Örebro. Det kräver kanske lite mer planering än vanligt. Jag får ju gå upp tidigt på morgonen, barnen ska lämnas på skolan och förskolan och hunden måste rastas.

— Hur man lägger upp sin dag blir väldigt viktigt, man ska planera utan att skapa stress. Man får prioritera helt enkelt, vad tycker man är viktigt och därefter får man lägga upp sin dag. Jag måste ju befinna mig på jobbet i rätt tid sen måste jag ju komma hem i rätt tid också. Barnen måste ju hämtas och hunden måste ut igen. Och därefter är det träning som gäller. För mig handlar det om prioriteringar, fortsätter Kassem.

Vad är viktigt för dig?

Det är nog ingen nyhet för någon att man mår bra av att röra på sig. Kassem ser det inte bara som en investering för sig själv utan för alla andra runt omkring honom.

— Träning är viktigt för mig. Jag försöker träna på boxen 1h till 1,5h varje dag. Och det handlar inte om att jag försöker bli bodybuilder eller så utan det är den psykologiska biten av träning som är viktigast för mig, säger Kassem och skrattar lite.

— Jag började träna för ungefär tre - fyra år sedan. Jag hade blivit sjukskriven under en längre period på grund av en psykisk utmattning. Jag halkade egentligen in på gymmet på ett bananskal när jag började träna. Och det gav stora effekter på mitt psykiska mående efter att ha provat annat som inte gett någon effekt alls. Jag behöver träning för att jag ska kunna fungera och jag tror att dom flesta behöver röra på sig för att kunna må bra. Jag ser det som att mår jag bra, mår alla runt omkring mig bra. Du måste veta vad som är viktigt för dig, fortsätter han.



Planering och framförhållning

Det gäller att hitta balans och planera lagom. Det är absolut effektivt att planera sina dagar för att kunna vara tidseffektiv men när planerandet går mot att minsta lilla detalj ska följas kan effekten bli tvärtemot.

— Det är självklart viktigt att planera och ha en framförhållning men det ska inte vara så att du planerar allt i minsta detalj för det skapar stress, det som du försöker komma ifrån. Det pratar vi om mycket både på jobbet och i familjen. Att saker behöver inte alltid gå exakt enligt planen och det är helt okej. När jag började så handlade det om att jag planerade en dag i veckan där jag rörde på mig i 30 minuter. Då fick man verkligen ta tillfällen och passa på när det fanns tid. Och om jag inte hann? Nej men det gjorde inte så mycket. Nu handlar det ju om att jag investerar tid i mig själv och alla runt omkring mig med min träning. Nu hittar jag tid till att träna. Det handlar ju återigen om prioriteringar och vad man tycker är viktigt.

Ett måste att hinna med?

Så hur går man tillväga om man nu försökt prioritera och planera sin träning? Är det ett måste att se till att man hinner med att träna trots att man kanske har mycket att göra hemma eller på jobbet? Kassem försöker själv att leva sitt liv så långt ifrån måsten han kan.

— Allt som känns som måsten borde man egentligen låta bli. Ett måste är sällan kul och det kan lätt skapa en negativ känsla kring det man måste göra, i det här fallet träning. Om jag känner idag måste jag gå dit för går jag inte dit kommer jag att få dåligt samvete då är jag ute på fel spår. Vissa dagar vill man ta det lite lugnare eller vila och då tycker jag att man ska göra det. Vissa dagar vill jag hellre åka ut till någon park med pojkarna och leka istället och då gör jag hellre det. Ibland är inte det viktigaste att du tar dig till gymmet, ibland är det viktigaste att du bara rör på dig. Försök att undvika måsten, gör det som känns rätt.

— Sen kan det ju självklart krävas en annan typ av disciplin om man har ett mer estetiskt mål med sin träning. Vill man bli bodybuilder så kanske man behöver en mer “no pain, no gain”-inställning. Men jag är en småbarnspappa med ett heltidsjobb, det är inte det viktiga för mig. För mig är det viktigt att må bra.

Kassem har onekligen många bollar i luften med både heltidsjobb, familj och träning. Och han får det att fungera bra. Han känner själv att han har hittat balansen som får livet att rulla på. Vi bad honom att dela med sig av sina bästa tips för att få allt att gå ihop.


Bästa tipset för att få allt att gå ihop

— Mitt bästa tips för att få allting att gå ihop är till en början att inte planera för mycket. Till en början tror jag att det är något som många “gör fel.” Att planera in allt i minsta detalj och sen blir det jobbigt att hålla det. Så konstigt nog är mitt första tips: planera inget. Ta bara någon dag och testa, se vad du känner. Du kommer garanterat att tycka att det är kul och du kommer garanterat att må bra av att röra på dig. Det är den första delen.

— När du väl har gjort det så är det dags att börja se över vad kan jag leva utan? och vad har jag i mitt liv som jag egentligen inte behöver?. Och för mig var det att jag behöver nog inte sätta mig direkt på soffan och häva i mig chips när jag kommer hem. Det är ju egentligen inte viktigt för mig. För någon annan kan det vara någonting annat. Det kan vara vad som helst, men kanske att man inte behöver ta tag i disken det första man gör när man kommer hem. Du får helt enkelt välja ut dom stunder där du känner det här behöver jag inte göra just nu eller det här kan jag leva utan. Det ska inte vara på bekostnad av att du offrar någonting. Du ska inte känna att du offrar någonting utan det ska vara det här kan jag leva utan. Men det är ingenting som säger att det måste vara varje dag.

— Börja med att köra utan planering, bara testa. När du märker att du har hittat någonting som du gillar då kan du börja plocka bort saker som du inte har satt högsta prio på. Och du som har barn, ta det från någon annan som har barn, ta med dig dina barn. Det kommer bli kul!



Produkttips!

Vi frågade Kassem om han använder sig av några kosttillskott för att effektivisera sin träning och sitt vardagsliv. Svaret var att proteinpulver är ett givet val när han inte har tid att äta innan träningen för att det är ett snabbt och enkelt sätt att få i sig tillräckligt med protein i farten. Han ser också till att få i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och rätt sorts fett genom CLA, Omega-3 och ZMA. Vi har länkat produkterna Kassem använder sig av nedanför ↓

Omnämnda Produkter
PB-8255
GAAM Nutrition Health Series Omega-3, 100 Caps
PB-6955
GAAM Nutrition Health Series CLA, 100 caps
PB-1533
25
GAAM Nutrition 100% Whey Premium 1kg
PB-8999
GAAM Nutrition Health Series ZMA, 100 caps
Tankar på inlägget? Skriv en kommentar nedan
Skriv kommentar:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: g4pE6V (motverkar spam)
1 Kommentar
#1
Ceasar
Mycket bra artikel!!
2019-04-06 @ 10:27:50