5 enkla kosttips
Hem
Sök
Visade produkter
5 enkla kosttips

Det går att läsa mycket om hur viktigt det är att äta rätt när man tränar för att ge kroppen en ärlig chans att tillgodogöra träningen på bästa sätt och ge dig resultat. Ofta blir det mycket siffror och måttenheter som egentligen inte säger så mycket men det känns tio gånger krångligare än vad det är. Därför vill vi dela med oss av några enkla kosttips för dig som vill komma igång med att äta bättre.

1. Undvik processad mat 🍔

Tänk som en grottmänniska när du handlar. Titta på någonting och tänk “skulle det här existerat för 5000 år sedan?” - är svaret nej så är det förmodligen ingenting du behöver lägga i varukorgen. Enkelt förklarat är processad mat livsmedel som genomgått en förvandling som till exempel potatis till pommes frites. En naturlig råvara som behandlas och slutprodukten inte riktigt är lika… naturlig.

 

Vårt bästa tips är att utgå från råvaror. På det sättet kan du säkerställa att processen från odling till din varukorg är minimal. Därifrån kan du själv sätta ihop maträtter och omvandla dessa råvaror till något lite attraktivare för smaklökarna. Vill du ha pommes kan du göra egna, fast med bra olja och under ordnade former.

2. Grönt är skönt 🥦

Det finns ingenting som heter för mycket grönsaker. Gröna blad och grönsaker är fullproppade med bland annat massor av vitaminer, mineraler och enzymer. Gröna grönsaker är dessutom rika på fibrer som håller igång magen och har en positiv effekt på vårt blodsocker och våra blodfetter. Något som är bra att tänka på är att inte äta för mycket av en och samma grönsak. Får kroppen i sig för mycket av samma vitaminer och mineraler så kommer dom försvinna i samband med att du kissar.

 

Det är bra att äta minst 500 gram grönsaker om dagen. Det motsvarar ungefär två generösa nävar grönsaker, rotfrukter, baljväxter och två frukter. Många av fördelarna som man får med sig genom att äta grönsaker får man inte av några andra typer av livsmedel. Grönsaker innehåller så många vitaminer och mineraler som bland annat vitamin A och C, kalium och folat. Vitaminer och mineraler som kroppen behöver ha dagligen för att hjälpa till med att hantera sjukdomar och skador.

3. Ät mer protein 🥩

Protein är musklernas byggstenar och när du tränar ökar ditt proteinbehov och vikten av att äta proteinrik mat, speciellt om du är ute efter att bygga muskler. En generell riktlinje är att vi behöver få i oss två gram protein per kilo kroppsvikt, per dag. I stora drag kan du räkna ut hur mycket protein du behöver genom att multiplicera din vikt med två. Till exempel 80kg x 2 = 160 gram protein per dag.

 

Protein mättar bättre än något annat kalori för kalori. Äter du mer protein blir du med andra ord mätt längre utan att du behöver inta större mängder kaloririk mat. Livsmedel som innehåller mycket protein är kött, fisk, kyckling, ägg och diverse mjölkprodukter.

 

Känner du att du inte får i dig tillräckligt med protein i din dagliga kost så kan proteinpulver vara ett enkelt alternativ. Vårt proteinpulver från GAAM Nutrition 100% Whey Premium innehåller till exempel  bara 133g kcal, 25g protein, 3,5g kolhydrater och 2g fett per servering.


4. Välj rätt fett 🐟

Mejeriprodukter som mjölk, fil, smör och ost består av mättade fetter som de flesta av oss skulle må bra av att minska på. Mättat fett används visserligen som energi i kroppen men är inte bra för hälsan i för stora mängder. En enkel riktlinje att följa är att ju hårdare matfett är i kylen, desto mer mättat fett innehåller det.

 

Öka istället andelen omättat fett, som finns i bland annat fisk, rapsolja, olivolja, avokado och nötter. Omättat fett består antingen av enkelomättat fett eller fleromättat fett. Omega 3 och Omega 6 är de allra viktigaste fleromättade fetterna för kroppen. Vi kan inte tillverka varken Omega 3 eller Omega 6 på egen hand därför är det viktigt att vi får i oss det via maten vi äter. Det hjälper bland annat till med att reparera och bygga celler i kroppen. Håll utkik efter oljor och andra nyckelhålsmärkta matfetter när du är och handlar. De innehåller omättade fetter.

5. Räkna inte kalorier🍴

Att räkna kalorier kan kännas lockande: Att ha siffror och kunna använda sig av enkel matte för att räkna ut hur mycket du får i dig och behöver göra av med för att gå ner i vikt. Men vill du hitta en hälsosam livsstil som håller i längden så lägg fokus på att lära känna din kropp och vad den mår bra av istället.

 

Vi vet i dagsläget att olika livsmedel har olika effekt på kroppen - även om de innehåller samma exakta mängd kalorier. Våra kroppar fungerar också olika, så det är egentligen galet att tro att en och samma “matematiska formel” ska fungera för oss alla. Strunta i att räkna kalorier och fokusera istället på bra råvaror och sunda matvanor. Gör ditt välmående till ett långsiktigt projekt istället för att försöka hitta en quick fix.

Det finns ännu inga kommentarer till detta inlägg.
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Ange koden J9SV8x:
Kommentarer:
Fortsätt »