Så hanterar du sommarträningen
Hem
Sök
Visade produkter

Det är ingen idé att låtsas att det är lätt att upprätthålla träning och kost medan man är på semester, för det är det inte. Vår semester är ju till för att koppla av. Ordet semester är för många synonymt med att ta en välbehövlig paus från sina vardagliga rutiner, men det är inte synonymt med att strunta i att vara aktiv.


Under semestern äter och dricker vi oftast mer, och rör oss mindre. Vilket i viss utsträckning är innebörden av att ha semester. Men ha i åtanke att ju längre du går utan rutiner, ju svårare blir det att hitta tillbaka till dom igen. Den så kallade semesterfällan är lätt att fastna i och tanken av att aktivera sig blir allt mindre lockande. När det är dags att återgå till vardagen känns den helt plötsligt ännu tråkigare och motivationen känns svår att hitta. 




Genom att hitta en balans i ledighet och aktivitet kan du lindra smällen av att komma tillbaka till vardagen igen. Det blir enklare att återgå till vardagen om dina rutiner inte varit helt bortglömda under semestern. Det ger dig chansen att komma tillbaka utvilad och med ny energi. Det är aldrig roligt att lämna semesterbubblan men det går att göra det mer eller mindre smärtfritt.
 

Du ska inte ha dåligt samvete för att du njuter av din semester, det är inte syftet med den här artikeln. Vi vill ge dig tips för att du ska kunna utnyttja din semester på bästa sätt. Sommaren är perfekt för att lägga fokus på sitt välmående. Det finns tid att ta det i sin egen takt och gott om tid för återhämtning. Ta vara på din ledighet och gör det bästa av den.

Riktlinjer för att hålla sig aktiv

Ett enkelt sätt att hålla sig aktiv under semestern är att planera. Fundera över hur många gånger du kan och vill träna under semestern. När du gjort upp en plan är det lättare att hålla sig till den. Glöm inte bort att vara realistisk! Är det inte realistiskt att du går till gymmet fyra gånger i veckan under semestern - sätt inte det som mål.

Gå upp tidigt

Kanske inte det du förknippar med semester, men det är ett effektivt sätt att börja dagen. Det finns många fördelar med att gå upp tidigt. Bland annat har du mer tid till att äta en riktig frukost och fylla på kroppen med energi, oavsett vad du planerar att göra med din dag. Solen är heller inte riktigt lika varm vilket kan vara skönt. Tränar du tidigt på morgonen har du det avklarat. Då kan du ägna resten av dagen till sommaraktiviteter.
 

Var kreativ med dina aktiviteter!

Att spendera timmar på gymmet medan solen skiner är kanske inte sättet du vill spendera din semester på. Växla gymmet mot en simtur, en vandring eller en cykeltur. Anpassa dina aktiviteter efter vad du vill göra på din semester. 

●  Promenad, eller löprunda på stranden kan bli ett rejält träningspass. Den mjuka sanden gör att benmusklerna måste jobba hårt och förbränningen ökar. Vill du effektivisera din träning lite till, eller bara svalka dig, kan du gå eller springa i vattenbrynet med vatten upp till knäna. Fördelen med att träna på stranden är att du har nära till vatten om du behöver svalka dig. Se till att utnyttja din omgivning.
 
●  Simning är en skonsam motionsform. Det är ett effektivt sätt att aktivera hela kroppen samtidigt som du får valuta för din semester-feeling. Du får tid att vistas i frisk luft omgiven av naturen. Du får också gratis förbränning eftersom kroppen måste lägga energi på att hålla värmen, speciellt om du simmar i Sverige.
 
●  Vandra. Kombinera en vandringstur med sightseeing och kvalitetstid med din resekompis (eller med dig själv). Här är ett perfekt tillfälle att få maximal valuta för din semester-feeling samtidigt som du aktiverar dig. Upptäck någonting nytt och turista, oavsett om du vandrar i Rom eller Skåne.




Träna i värme

Att träna utomhus känns givet under sommaren. Självklart vill man utnyttja all tid i solen man kan. Men ibland händer det att värmen blir ett hinder i din träning. En del tycker det är riktigt besvärligt när solen ligger på och bara tanken av träning blir jobbig. Det kanske inte känns jätteaktuellt i och med att vi bor i Sverige men ibland händer det att vi får lite högtryck ett par veckor.

 

Att hålla huvudet svalt är viktigt när det blir varmt. En keps skyddar ditt huvud mot värme och dina ögon från solen. Det kan vara skönt att slippa kisa sig igenom ett träningspass. Se gärna till att du har tillgång till vatten när du tränar i värmen, både till att dricka och kunna hälla över huvudet om det blir riktigt varmt.

 

Kom även ihåg att dricka mycket vatten. Drick även fast du inte känner dig törstig. När värmen stiger svettas vi mer, oavsett om du tränar hårt eller inte. Det är viktigt att ersätta vätskan vi förlorar så glöm inte bort att dricka. Har du svårt att komma ihåg att dricka på dagarna kan ett larm på mobilen varje timme vara till hjälp.



Vi vill passa på att tipsa dig om GAAM Nutrition BCAA 6:1:1, en av våra toppsäljare här på Proteinbolaget. Den är perfekt att ha med i resväskan oavsett vart du ska. BCAA innehåller minimalt med kalorier vilket är ett bra alternativ under semestern om du inte är lika aktiv som du brukar. En perfekt törstsläckare och återhämtare sommarvärmen!

 

Glöm inte bort att det är semester!

Vad är det egentligen vi kommit fram till i den här artikeln? Att semestern är till för att vila upp sig, men för att komma tillbaka till vardagen med ny energi kräver det att du hållit dig måttligt aktiv under ledigheten.

 

Det är okej att sänka kraven under semestern. Det är trots allt tid för avkoppling och återhämtning, och måttlig aktivitet. Släpp tanken av vad ”riktig träning” är. Tränar du för att må bra är det viktigaste ATT du rör på dig. Det kanske låter som en klyscha men den bästa träningen är den som blir av!

 

Ha en fortsatt bra sommar!  

Det finns ännu inga kommentarer till detta inlägg.
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Ange koden VaG9gj:
Kommentarer:
Fortsätt »